4. etape den 7. juli 2015
Start: Wesel
Ankomst: Liége
KM: 183,94
Tid: 12 timer

Dagens rute var meget teknisk svær for både ryttere og mig som stifinder.  Og vi var desværre ikke uden styrt i dag. Heldigvis uden alvorlige skader. Mange byer og kryds og en del afspærringer, gjorde ruten til noget specielt.

Det var en fantastisk oplevelse at sidde foran på min MC og gelejde rytterne gennem Liége ind til vores hotel. Og ruten i dag gik derudover op ad Cauberg – den berømte stigning i Holland.

Stor respekt til alle ryttere. De er dælme seje.

At være stifinder er en speciel rolle, som jeg vil beskrive lidt grundigere over de næste par indlæg.
Jeg prioriterer min funktion sådan:
1) Rytternes sikkerhed. Jeg er konstant opmærksom på sving, vejforhold og trafikken. Jeg er foran rytterne og alt efter situationen, ligger jeg fra 10 meter til 2 kilometer foran. Som tommelfinger-regel, ligger jeg tættere på, jo tættere bebyggelse der er.
Ved kryds og rundkørsler kører jeg venligt frem og gør trafikken opmærksom på at der kommer 52 ryttere.

2) Rytternes komfort. Det er en kæmpehjælp hvis rytterne ikke skal ud af deres klik-sko-system og kan køre uden afbrydelser. Jeg skal derfor altid være 2 skridt foran på ruten og prøve at forudse mulige forhindringer.
Da vi ofte kører på mindre veje, løber vi også ind i vejspærringer og blokeringer. Det er da min funktion, at lede rytterne rundt om afspærringen og ind på ruten igen, nemmest og kortest. Jeg laver et indslag om det at køre spor ift ruter en anden god gang.

3) Mindske den gene vi er for andre trafikanter. Jeg er opmærksom på at hjælpe trafikken omkring os bedst muligt. Det gør jeg ved f.eks at køre længere frem på ruten og melde tilbage i radioen når der er fri bane. Så vinker rytterne evt. biler og lastbiler frem.

Jeg laver en lille billedserie af mit udstyr på en af ruterne.
Men her er XADeren på færgetur 😉
11403027_452092854952895_7316928669089755099_n
Se ruten vi har kørt her