Honda NC – det er da en…….

Da Honda lancerede deres NC-serie (New Concept) blev den taget vel i mod. Det hele blev med rette kun bedre med DCT-modellen, der viste os alle, at en fuldautomatisk gearkasse med dobbetlkobling virker på en MC – og endda virkeligt godt. Du kan se mine indslag om DCT-modellen her på bloggen, og jeg vil forsøge at forklare, hvad der er så specielt ved DCT i et kommende indlæg.

Jeg har testet NC700SA, NC750XAD og NC 750 XA. Vel at mærke som de skal testes, hvis man skal tage Hondas ord for det – nemlig over længere tid med forskellige kørselsformål. De har alle boet hos mig og fungeret som min motorcykel til både hverdag og ferier.

Honda har med NC-serien ville skabe en alsidig pendler MC med lavt benzinforbrug og fornuftig købspris. En motorcykel til de, der kører til hverdag.

Hva’ er’et så for en?

Spørgsmålet er så, hvor NCerne skal placeres som motorcykel? Hvilke modeller skal de sammenlignes med?

Stilmæssigt ligner NC750 en touring/adventure-MC. Stor frihøjde front og bag, bredt styr og oprejst kørestilling. Hvis du ønsker en touring/adventure-MC, findes der dog utallige andre modeller, som gør det bedre, som f.eks.: Kawasaki Versys, Suzuki V-strom, Yamaha Super Ténéré, BMW GS og Hondas egen Africa Twin (den nye kommer også med DCT). Alle sammen med en affjedring, der er rettet mere mod grusvejene og med en højere sædehøjde, der gør lange ture mere komfortable.

Skal NCen vurderes som sportstouring, savner jeg kåbe, en større udstyrspakke som standard og noget “umpf” rent motormæssigt. NCen har et kontinuerligt stærkt træk fra lave omdrejninger og helt op til omdrejningsbegrænseren, men mangler muligheden for det ekstra skub du får, når du virkelig vrider den i ørerne. Det får du hos de fleste sportstouringer.

Som både touring og adventure MC gælder det, at NCerens sædehøjde, efter min vurdering, er for lav. Det mangler 4-5 cm i afstanden fra fodhvilere til sædet, for at længere ture opleves komfortabelt.

Ved bykørsel er NCeren en fornøjelse med sit lave tyngdepunkt og seje træk Den bliver dog overhalet indenom af Zeroen, som er suveræn i bymiljøet og har et fantastisk træk (fuld moment gennem hele spektret).

 

NC700 SAeren ligner Ducati Monster 696 en smule (se dette indlæg), men der er 2 vidt forskellige motorcykler. Hvor Ducatiens 2 cylindre er bygget op i et stel og med dele, som skriger efter ræs, så er Hondaen rolig, afbalanceret og godmodig.

Honda siger selv, at de har lavet en motorcykel, som skal kunne det hele godt – ikke være den bedste, men være god til det hele. Det mener jeg, er lykkes dem samtidig med, at de har introduceret nogle løsninger, som helt sikkert vil gribe om sig i MC-verdenen.

Men hov, tænker du sikkert. Den MC er jo lavet i form af Ducati Multistrada.
Lige præcis derfor er jeg ved at lave aftale om at adoptere en Multistrada til kommende sæson. Jeg vil finde ud af, om Ducatien er ca. 240.000 kroner mere værd (NC750XA 106.000 kr., Multistrada S 373.000 kr.)
Det bliver spændende og kommer helt sikkert til at handle om lige portioner logik og følelser 🙂

— Steens Garage —

** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.

 

← Previous post

Next post →

Skriv en kommentar