Også kaldet kontrastyring

Der er findes mange myter og fejlagtige historier om styring, og du har sikkert hørt nogle af dem.
Rytterens kendskab til mekanikken og kræfterne under kørsel er en væsentlig faktor for at få maksimal glæde og sikkerhed under kørslen.

Det følgende beskriver motorcyklens egenskaber og fysikkens love i forbindelse med ændring af retning under kørsel.

De fleste mennesker har kørt (pedal)cykel og ved instiktivt, hvordan cyklen reagerer og skal køres.
En motorcykel vejer betydeligt mere end en pedalcykel og kan køre meget, meget hurtigere. Det er derfor vigtigt at have en indgående kendskab til, hvordan styringen egentlig fungerer.

På grund af motorcyklens vægt og de kræfter, der påvirker den, når den er i fart, er det ikke tilstrækkeligt at styre motorcyklen med kropsvægt alene (læne sig til en side). Det er faktisk (i sig selv) meget utilstrækkeligt.
Ved positiv styring (kontrastyring) udnytter du, at motorcyklen drejer, når du trykker en side af styret fremad.

Det fungerer således, at du skal trykke fremad på styret i den side, du vil svinge til. Hvis du vil svinge til venstre, skal du altså trykke let fremad på venstre håndtag.
Når du aktivt vil rette motorcyklen op, trykker du tilsvarende på den side af styret, du vil rette op til. Er du i et venstresving og vil rette motorcyklen op, trykker du højre håndtag fremad, og vice versa.

Mestrer du positiv styring/kontra styring, kan du med forholdsvis små påvirkninger styre motorcyklens retning. Samtidig vil du kunne undvige farlige situationer hurtigt og sikkert.

I videoen forklarer Cambridge Science Center fysikkens love omkring positiv styring. En rigtig fin video for dem, der vil vide mere om kræfterne, der påvirker motorcyklen.

Der er naturligvis også videnskab bag rytterens placering på motorcyklen. Det er derfor ikke uden grund, at racerkørere læner sig så langt ud fra motorcyklen, at knæ og albuer rører asfalten. Det handler om vægtens placering (tyngdekraftens påvirkning) i forhold til motorcyklens akse. Det bliver ikke nærmere beskrevet i dette indlæg.

— Steens Garage —

** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.
tilbage