Af Signe Elmstrøm (gæsteblogger)

Steen og jeg har været på historisk mc-tur på Als. Turen var igen arrangeret af Karsten Bøttger, hans fantastiske team bestående af Carsten Pedersen og Lars Holm og Museum Sønderjylland. I år deltog ca. 80 motorcykler fra Sønderjylland, Midtjylland, Fyn og Sjælland. Turen rundt på Als var 120 km og tog 6 ½ time ad små, snoede veje og med 7 indlagte stop. Du kan se ruten sidst i indlægget.

Med klargjorte motorcykler, smurte madpakker og fyldt kaffekande var vi klar til afgang mod Als kl.8.15. Vejrudsigten lovede tørvejr hele dagen og temperaturer omkring 15-17 grader. Kiggede vi på skyerne rundt omkring, så det dog noget truende ud, så vi havde pakket ekstra handsker og bukser. Det blev ikke taget i brug, da vi hele dagen lige præcis undgik regnen, som ellers styrtede ned rundt omkring i det sønderjyske.

Kodeks og regler
Inden man møder til en fælles tur, har man altid sørget for fuld tank, så vi var lige forbi en tank i Sønderborg, før vi mødtes med alle de andre ved Sønderborg Slot. Her bød Karsten velkommen og ridsede reglerne for kørsel op.
Han gjorde det meget tydeligt, at man skulle tage reglerne alvorligt og følge dem, for når så mange kører sammen, skal sikkerheden være i orden af hensyn til os selv og andre i trafikken.
-> ”2. mand sættes af”. Det betyder, at når der skal drejes ud af ny vej, skal mc nr. 2 blive stående på hjørnet, så de andre kan se, hvor man skal hen. Der opstår nemt huller i kolonnen, og så kan man hurtigt tabe hinanden af syne. 2. mc må først forlade sin post, når sidste mand giver tydeligt tegn – og det er vigtigt, at det bliver overholdt, også selv om man skal stå der længe, for ellers bliver man væk fra hinanden.
-> Man forlader ikke kolonnen midt under en kørsel, da man risikerer få resten af gruppen med sig.
-> Ved uheld og havari kører kolonnen videre, ellers blokerer vi det hele og kommer for sent til de aftalte steder. Dette kan umiddelbart lyde hårdt, men det drejer sig om sikkerhed. Og så er der en uskrevet regel om, at der altid er en eller to, der bliver og hjælper, for man lader ikke en mc-ist i stikken.
-> Bliv hurtigt klar til afgang, når det meldes, så der ikke opstår ventetid.
-> Hold god afstand og pas på hinanden.

Ud over de punkter, som Carsten nævnte, er der mange andre skrevne og uskrevne regler, når man kører flere sammen.
-> Lig forskudt af hinanden, så nr.1 ligger yderst, nr.2 ligger inderst, nr. 3 ligger yderst og så frem deles. Ved kryds og stop, ”pakker” man kolonnen ved at køre op ved siden af hinanden – og så holdes rækkefølgen, når der sættes i gang igen.
-> Marker med arm eller ben til den side, der ligger noget på vejen/er hul i vejen, så den næste kan styre uden om.
-> Giv tegn i god tid for at undgå paniksituationer med hårde opbremsninger.
-> Parker med front mod den næste kørselsretning, så der ikke skal bakkes eller vendes ved afgang – det tager alt for langt tid og skaber store huller.

Min oplevelse med kolonnekørsel især med så mange er, at man følger ovenstående på forskellig vis. Så efter hvert stop, hvor jeg fik nye ”makkere” foran og bagved, gik der nogle kilometer med at justere ind i forhold til de andres kørsel, og det krævede som altid fuld opmærksomhed.

Historiske indslag
Ved Sønderborg Slot fortalte Lennart Madsen om slottes historie, og vi var inde og se slotskirken. Herefter kørte vi til Vibæk Møller, hvor Knud Erik Jørgensen fortalte om møllernes udfordringer gennem tiden.

Så gik turen helt syd på til en rundtur på Kegnæs og videre nord på til gravhøjene ved Blomeskobbel. Her bød turen på en kort vandring i den flotte bøgeskov, hvor arkæolog Merete Boel Essenbæk ventede på os og fortalte om gravhøjenes funktioner og vedligeholdelse gennem tiden.

Ved Helvedgård Voldsted mødte vi igen Lennart Madsen, der berettede om stedets tidligere slotte. Kort tid efter holdt vi en velfortjent spisepause ved Baronens Høj i Nørreskoven. Nu var vejret blevet så varmt, at nogle af de varme lag tøj kunne lægges i topboksen.

Det gik videre rundt på Als til Jollmands Gård, hvor Jørgen Sarsgaard kort fortalte om gårdens historie og indsatserne omkring bevaringen af gården. Vi fik mulighed for at gå rundt i de flot restaurerede bygninger.

Sidste stop var ved Egen Kirke med de velbevarede kirkestalde. Igen var det Lennart Madsen, der denne gang kunne berette om denne kirkes historie og indflydelse i området.
Som en officiel afslutning, serverede Karsten Bøttgers forældre kaffe og kage, alt i mens snakken gik om dagens oplevelser.

Karsten tilbød fælles kørsel til Åbenrå til de, der skulle den vej. I mens rullede tunge skyer ind over os og varslede med tunge dråber massiv regn på stedet. Hurtigt fik vi pakket sammen og kørte med Karsten ud i solen igen.
Ved Åbenrå lystbådehavn stoppede vi ind og fik sagt tak for en rigtig god og veltilrettelagt tur. Vi nåede helt hjem lige inden regnen begyndte at sile ned. Og som Steen siger, er det jo det bedste vejr at vaske motorcykler i – så det gjorde han.

Tanker og fællesskabsfølelse
Når jeg mødes med andre motorcyklister, bliver jeg fascineret af, at mennesker med helt forskellige baggrunde, historier og aldre kan mødes om det at køre motorcykel, og så virker alt det andet pludseligt ikke vigtigt. Det drejer sig om livet omkring motorcyklerne. Om teknik, heste og kubik, mærker og mc-typer, udstyr og rejsetips.
Jeg bliver fascineret af, hvor hurtigt der opstår en fællesskabsfølelse blandt en gruppe motorcyklister. Vi ligner hinanden med vores mc-tøj og hjelme. Vi ved, at vi har en fælles interesse, der både er helt fantastisk og samtidig også farlig, hvis vi ikke overholder reglerne og passer på hinanden – det kræver stor tillid. Vi ved, at vi bare kan gå hen og snakke med hinanden uden forbehold. Og vi ved, at vi altid hjælper hinanden, hvis vi har problemer med teknikken, har brug for et skub eller vælter med cyklen. Til sammen giver det en dejlig følelse af et godt fællesskab. Og den følelse var meget stærk, da vi kørte af sted 80 motorcykler i flot kolonne. Og så blev følelsen endnu stærkere, da mange børn og voksne kom ud til vejene og vinkede til os, da vi kørte forbi. Vi vinkede selvfølgelig igen, for er der noget vi motorcyklister er gode til, så er det at hilse.

Tak til alle, der var med til at gøre turen til en fantastisk oplevelse. Jeg satser helt klart på at skulle med igen næste år.

Farvel og tak ved Åbenrå lystbådhavn

Farvel og tak ved Åbenrå lystbådhavn

Kort med ruten vi kørte.

— Steens Garage —

** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.