Også kaldet bane-cykel.
En bane-ged er en motorcykel, der er lavet eller ombygget til at køre på lukket bane (f.eks Jyllandsringen). Du kan se bane-geder i aktion til Trackdays eller Road Racing.
Bane-geder må ikke på nogen måde forveksles med de godmodige dyr, de deler navn med .
Bane-geden er lavet til at køre så hurtigt, bremse så hårdt og styre så præcist som overhovedet muligt. Derfor er der specifikke krav til udstyr og sikkerhed – hvilket giver rigtig god mening.
De ligner dog lidt hinanden
Der er dog nogle områder, hvor gederne ligner hinanden. De ser begge rolige og tilforladelige ud når de står stille. Men sætter du dig op og sparker dem i siden (drejer hårdt på rullen), vil du blive bidt i numsen og kastet af i en gevaldig fart.
Tager du en gadecykel (motorcykel der lovligt må køre på offentlige veje) og vil ombygge den til bane-ged, skal der fjernes en masse på cyklen og laves specifikke ombygninger i forhold til sikkerheden.
Sidespejle er overflødige. Bare kør hurtigt nok!
Følgende skal/bør bl.a. afmonteres: støtteben, sidespejl, blinklys, lygter, speedometer og stoplys. Derudover gælder det om at slanke den så meget som muligt. Det kan man blandt andet gøre ved at skifte batteriet ud med et lithium-batteri. Der spares nemt 3-4 kg alene på det. Ledningsnettet kan også trimmet for overflødigheder = 0,5 kg sparet. Dertil kommer letvægts sportsudstødning = ca. 4 kg. (mindst). Alle dele, store som små, bliver undersøgt for vægttabsmuligheder.
Nedenunder er hvad jeg på time pillede af min bane-ged. Og jeg er ikke færdig med at fjerne ting endnu.
Se også indlægget “En banecykel fødes #1“, hvor jeg beskriver købet af en Honda CBR 600, som skal bygges om til bane-ged.
At købe eller lave en bane-ged kan virke uoverskueligt, men der er som altid hjælp at hente hos dine med-Bikere
Du kan sagtens køre Trackday på din landevejs-motorcykel. Lidt gaffa tape på lygter, spejle er helt OK til at starte med.
— Steens Garage —
** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.