Hvis du er MotoGP-fan, er dette indlæg ikke til dig. Du sidder nemlig allerede helt ude på stolekanten med nedbidte negle og høj puls.

Dette indlæg er til dig, der ikke ved så meget om MotoGP og det drama, der udspiller sig i denne tid.

Først en ultrakort introduktion til sporten
MotoGP er den øverste klasse indenfor roadracing. Der køres på 1000cc prototype motorcykler, der vejer 165 kg og yder ca. 230+ HK. Du kan læse og se mere i mit BikerWiki indlæg “Road Racing“.
Teknik, regler og udstyr er et kæmpe kapitel for sig selv. Følgende er hvad du som minimum skal vide for at forstå sporten.
En sæson består af 18 løb  på lukkede baner rundt om i verden. Når sæsonen er forbi, kåres der en verdensmester ved at tælle point. Rytterne samler point ved at vinde løb eller placere sig godt i løbene.
Skærmbillede 2015-10-16 kl. 18.13.10

Der er 2 klasser i MotoGP – en fabriksklasse og en åben klasse (* se note). De kører samme løb mod hinanden, men på forskellige vilkår.
Fabriksklassen er ejet og bakket direkte op af de store MC-mærker (Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati, Aprilia) og har derfor det bedste og nyeste udstyr samt et stort serviceteam.
Den åbne klasse  har investorer (sponsorer), der putter penge i en MC plus et team og tilkøber reservedele og udstyr. De har derfor ikke det aller nyeste udstyr og har ofte færre udviklingsmidler end fabriksklassen (MotoGP er herredyrt).
Derudover kører de 2 klasser efter forskellige regler ift. software, dæk, udvikling i løbet af sæsonen osv.
I fabriksklassen er der også forskel på reglerne – f.eks. kører Suzuki på udvikler-licens, da de lige er kommet til i denne sæson. Der er flere af sådanne undtagelser i fabriksklassen.

Der er med andre ord mange regler, men du behøver bestemt ikke at kunne dem udenad for at nyde løbene.

Velkommen til dramaet
2015 er det bedste og hårdeste felt nogensinde i MotoGPs historie. Aldrig før har der været så mange verdenmestre og løbsvindere på banen på samme tid.
Der er i skrivende stund 3 løb tilbage, og det står klart, at titlen i år enten går til Valentino Rossi eller Jorge Lorenzo. Rossi ligger på en førsteplads, sølle 18 point fra Lorenzo. Rossi har 283 point mod Lorenzos 265 point.

583786-4712dfd4-a741-11e4-84f2-050052afbf33

Jorge Lorenzo (tv) og Valentino Rossi (th). Begge kører for fabriks Yamaha – men de er hinandens hårdeste rivaler.

Verdensmesteren fra 2013 og 2014, Marc Marquez, har haft rigtig mange styrt og ligger p.t. på en 3. plads (197 point), foran Andrea Iannone (172 point) og Dani Pedrosa (154 point). De 5 første i klassementet kører alle fabriks-motorcykler.

Marc-Marquez-and-Dani-Pedrosa-Photo-Wallpaper

Dani Pedrosa (tv) og Marc Marquez (th) kører begge for fabriks Honda

På en ekstrem flot 6. plads finder vi Bradley Smith med 152 point på en åben klasse Yamaha. Bradly har kørt helt suverænt denne sæson og har ofte presset på ift. fabriksmotorcyklerne.
På en skuffende 7. plads finder vi Andrea Dovizioso på en fabriks Ducati. Dovi (som han kaldes) startede sæsonen med bulder og brag, men har mistet farten sidenhen.
8. pladsen tilhører Cal Crutchlow på en åben klasse Honda. Cal er en rutineret kører, som har haft en forrygende sæson. Derudover er han altid frisk på en fjollet kommentar og virker som en rigtig guttermand.

En uundgåelig blind makker for alle rytterne er skader. Rigtigt mange af rytterne har på nuværende tidspunkt skader i form af læsioner, slagskader og brud. Det kan få betydning på løbsdagen.

Når lysene slukkes
Løbene startes ved at en række røde lys slukkes. I selv samme sekund vræler 27 hårdtpumpede maskiner afsted mod første nedbremsning og nedlægning.

motor_start2.vadapt.620.high.34 Derefter følger ca. 45 minutter intensiv kørsel for rytterne i deres jagt på point.
Strategien for Rossi er at holde sig foran Lorenzo. Det er en svær opgave, da Lorenzo flere gange har bevist, at han er hurtigst, når han først kommer i front.
Til gengæld er Rossi et naturtalent af en helt særlig slags med en lang karriere og et hav af sejre og titler. Rossi bliver svær at få vippet af pinden, og der er lagt i kakkelovnen til 3 uhørt spændende løb, hvor alt kan ske.

Lorenzo eller Rossi kan få “hjælp” af flere ryttere i feltet. Maquez, Pedrosa og Iannone har alle sammen farten og talentet til at slås med i toppen. Hvis Rossi eller Lorenzo har en dårlig dag på kontoret, kan de derfor risikere at komme i mål flere pladser efter rivalen og dermed miste mange point ift. klassementet.

14181567376_55179d2aac_o

93: Marz Marquez – 46: Valentino Rossi – 35: Cal Crutchlow – 38: Bradley Smith – 99: Jorge Lorenzo

Fortjent på alle måder
Jeg håber, Valentino Rossi, også kaldet Vale eller The Doctor, tager mesterskabet i år. Den 36 årige italiener er allerede nu en legende og har vundet mere end nogen anden kører p.t. Han har vundet 9 verdensmesterskaber (7 i MotoGP) og 112 løbssejre (86 i MotoGP). Du kan se hans imponernede statistik her.
Han er en stor drengerøv på en charmerende italiensk måde. Altid venlig og smilende. Men tag ikke fejl – på banen er han den hårdeste hund af alle og går ikke af vejen for en risikabel overhalning for at sikre sejren.

Så for mit vedkommende hedder det Forza Rossi den kommende weekend 🙂

Lige et lille fif. Du kan købe et videopass på www.motogp.com, så kan du se løbene live, eller når det passer dig. Kan helt sikkert anbefales.

— Steens Garage —

*note: For overskuelighedens skyld har jeg tilladt mig at sætte lighedstegn mellem åben klasse og fabrik satellit motorcykler, selvom sidst nævnt kører efter fabriksregler.

** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.