I dette indlæg skriver vi mere om vores forberedelser til kommende mc-sæson, om vores vandreture og overvejelser omkring udstyr. Her går vi efter principper som ’less is more’ og ’hellere købe det rigtige fra starten’ med henblik på, at vi skal kunne bruge udstyret på både mc-ture og vandreture. Vi kommer også med et par anbefalinger til overnatningssteder i Middelfart og i det Sønderjyske.

MC-forberedelser

Vores motorcykler har været til service, og min fik skiftet både dæk og kædekit, så det var en større omgang. Steens Africa Twin har fået lavet service og også skiftet tankfilter, da der var en fabriksfejl på dette.

Vores hjelme er ved at have nogle år på bagen, så det er på tide med nye. Vi har planer om at skifte hjelmmærke fra Schubert til Shoei for at prøve noget andet. Og så har Shoei tilfældigvis en hjelm, der matcher Steens motorcykel i farverne. Jeg har fået min hjelm i hvid. Jeg kørte før med sort hjelm – og sort tøj, men Steen har noteret sig, at han i sit sidespejl tydeligst lægger mærke til Anne med hvid hjelm, når vi er ude at køre alle tre, så af sikkerhedsmæssige årsager har jeg skiftet til hvid. Jeg havde overvejet en neongul hjelm, men det blev alligevel for meget. Særligt når jeg kører i min neongule regndragt.

Vi har hver især været ude på forårets første lille køretur, og inden længe skal vi på weekendtur med Anne og krydser fingre for temperaturer over 10 grader. Vi glæder os til atter at skulle tage hul på en ny sæson med eventyr på de danske landeveje.

Vores håb om en sommerferie i Norge svinder lige så stille; vi har dog ikke helt opgivet endnu, men hvis vi skal være sikre på at kunne få campinghytter i Danmark på den første del af turen, skal vi nok snart til at træffe en beslutning.

Valg af nyt telt

På vores mc-ferier har vi tidligere haft en rummeligt telt med, hvor vi kunne sidde inde i tilfælde af dårligt vejr. Men det er et stort og tungt telt at have bagpå en mc, så vi har nu købt et lille telt med henblik på at kunne overnatte i naturen, når det er godt vejr og så benytte os campinghytter og B&B ved dårligt vejr. Samtidig har vi også snakket om, at vi nok på sigt gerne vil prøve at vandre med telt. Vores overvejelser om valg af telt er gået på, hvad har vi reelt brug for. Vi kommer nok ikke til at overnatte i frost og rigtigt dårligt vejr, og derfor behøver vi ikke de helt dyre telte med fx isolerende indertelt. Slås teltet op med ydertelt først, kan teltet fordeles ud ved pakning med indertelt, ydertelt og stænger, en max pakkelængde på 50 cm (for at kunne ligge på bagsædet uden at stikke ud over sidetaskerne), lav vægt, åbning i siden, plads til to + rygsække.

Vores valg blev Challenger 2 fra det danske mærke Robens. Med en vægt på 2, 4 kg og en pakkestørrelse på 41 x 15 cm passer det både til mc og vandring. Det virker gedigent, og der er plads til rygsække og støvler i to apsisser. Det opfylder umiddelbart de krav, vi formoder, vi har, så vi glæder os til at få det i brug.

Større rygsække

Vi har dette forår været på vores første vandretur med overnatning, og så måtte der større rygsække til. Når vi er på dagsvandreture, har vi hver en 20 l rygsæk med, og det passer fint til madpakke og en ekstra trøje. Ved indkøb af de nye rygsække har vores overvejelser igen gået på, hvad vores reelle behov er. Vi har ikke planer om de lange vandreture, hvor vi selv skal have alt med til overlevelse i vildmarken, så dermed har vi heller ikke brug for de helt store rygsække. Jeg fik i første omgang købt en rygsæk på 33 l, men kunne med det samme se, at den på sigt ville blive for lille til ture med telt (jeg købte online, og så er det svært at vurdere den reelle størrelse, før man står med produktet i hånden), så jeg valgte i stedet en Tempest damemodel fra Osprey på 40 l. Den har passet fint til vores tredagestur med overnatning på B&B og medbragt mad. Når vi skal på tur med overnatning i telt, vil soveposen skulle spændes uden på tasken for at have plads nok. Steen har købt en Trooper pack 50 l fra Tasmanian Tiger. Den har god plads og rigtig mange lommer og indstillingsmuligheder, og også her vil en sovepose skulle pakkes uden på.

Vores soveunderlag fylder ikke meget i pakkestørrelse, så de vil fint kunne være i rygsækken, lige som vi kan fordele teltet mellem os. Vi har begge regnslag til rygsækkene, og det kan vi virkelig anbefale for at sikre tørt tøj.

Vi er rigtig tilfredse med vores valg af rygsække.

Jakker, bukser og fodtøj

Når vi taler om beklædning, går vi efter lag-på-lag-princippet, både når vi kører mc, og når vi vandrer. Det betyder, at vi har flere tynde lag på med forskellige funktioner, og som vi kan justere alt efter vejr og aktivitet. Sidste år fik jeg et par Fjällrävenbukser, som jeg er rigtig glad for. De er lette og med god bevægelsesfrihed, vindtætte og har gode lommer til lidt af hvert. Så i år har Steen også købt et par bukser af samme mærke. Vores bukser er ikke vandtætte, men med et lag uld under, gør det ikke noget at blive våd på benene. Ulden holder på varmen og også på vandet, så det ikke løber ned i støvlerne, og det hele tørrer hurtigt igen. På den måde slipper vi for regnbukser.

Vi har begge købt vandtætte og åndbare skaljakker. Jeg har investeret i en Keb Eco-shell fra Fjällräven, og Steen har købt en Force Hooded Jacket fra Carhartt. Begge jakker lever helt op til vores forventninger og har holdt os tørre selv i silende timeregn. Der er gode hætter med snørresystem, som er uundværligt i blæst og regn.

Mht. fodtøj, så har vi begge sko og støvler fra Salomon i syntetisk materiale med GoreTex. Også her har vi overvejet, hvad vores behov er. Vores vandreture kan defineres som let vandring dvs. med lettere oppakning på rimeligt jævnt terræn. Det betyder, at vi ikke behøver de helt store støvler bergenet til fjelde og tung oppakning. Pga. det danske vejr, har vi valgt vandtæt fodtøj, og så har vi valgt tekstil, for at få en let støvle/sko.

Vi kan anbefale at have et par badesandaler med på både vandre- og mc-ture. Vores er fra Crocks, da de er ultra lette. Det er fantastisk at kunne smide støvlerne i pauserne, tage sokkerne af og få luftet fusserne. Særligt på vandreturene har det haft en betydning for, at vi har undgået vabler ved at få helt tørre fødder og andre strømper på flere gange om dagen.

Det udstyr, vi efterhånden har fået samlet sammen, kan bruges i flere sammenhænge, det er let, fylder mindst muligt, holder vind og vand ude, tørrer hurtigt og er komfortabelt og slidstærkt. Vi er ikke gået på kompromis med vores behov og ønsker til udstyr. Nye investeringer er gennemtænkte, og derfor har vi ikke ting, som vi fortryder købet af. Vi bruger det hele, og det fungerer som forventet. Det er med til at gøre vores ture ud i det blå til rigtig gode oplevelser.

Forårets vandreture

Igennem vintermånederne har vi trænet op til en tre-dages vandretur på Gendarmstien (læs indlægget ‘Mens vi venter på mc-sæsonen 2021’). Det har vi gjort ved at gå dagsture på 15-30 km med oppakning i vores store rygsække. På turene har vi lært vores udstyr at kende – pakning og indstilling af rygsække, imprægnering og snøring af fodtøj samt afprøvning af forskellige lag-på-lag efter vejr og temperatur. På den måde har vi kunne optimere vores pakkeliste, så vi ikke havde noget overflødigt med. Det kender vi fra vores ture på mc.

Weekend med vandring på Elbodalruten ved Fredericia og Lillebæltstien ved Middelfart

Som optakt til turen på Gendarmstien, har vi været på en weekend med to vandreture og overnatning i Middelfart.

Første dag gik vi 21 km på Elbodalruten. Vi havde fundet en tur på ViewRanger, som vi valgte at følge. Det var den første tur med min nye rygsæk, så jeg brugte en del tid på at lave småjusteringer i indstillingerne. Det er godt at afprøve, hvad der sker, hvis jeg strammer lidt her og løsner lidt der. Det er vigtigt, at det meste af vægten bæres på hoftebæltet, at rygsækken sidder tæt til kroppen og at der ikke bæres egentlig vægt på skuldrene (se ‘Korrekt justering’ https://www.eventyrsport.dk/artikler/article/rygsaek-6-gode-rad-til-justering ). Selve ruten hører ikke til en af vores favoritter. Der er en del strækninger på landevej, og det meste af tiden kunne vi høre motorvejen, som vi krydsede flere gange. Enkelte steder kom vi dog ud i flotte områder med skovstier, hvor vi valgte at holde vores pauser.

Vi overnattede i en lejlighed på Borgmestergården i Middelfart. Det er et godt hotel med både værelser og lejligheder i forskellige størrelser, og der er mulighed for at leje garage, hvis man gerne vil have sin mc/bil under tag. Der er også parkeringspladser lige over for. Hotellet ligger med udsigt over Lillebælt og hurtig adgang til Lillebæltstien til vandreren og kort vej til Karolinelund og Sydfyn, som er yndede steder for mc-ister. Klart et hotel, som vi vil benytte os af igen.

Søndag drog vi ud på Lillebæltstien og gik mod vest. Stien starter egentlig i Strib længere mod nord, så den strækning har vi til gode. Stien førte os under den gamle Lillebæltsbro og videre ud i kuperet landskab langs kysten. Virkeligt flot og varieret og kan klart anbefales. Herefter ramte vi marinaen og golfklubben, hvor stien planede ud og blev pæn og parklignende. Der er yderligere nogle kilometer på stien, men vi gik fra ruten og vendte snuden tilbage mod bilen, da Steens ene lilletå havde det svært i de nye sko. Turen blev på 13 km.

Tre dage på Gendarmstien i sol, regn og vind

Vi har haft den skønneste tur på Gendarmstien, der løber langs kysten mellem Skovby på Als og Padborg ved den tyske grænse i alt 84 km. Strækningen er opdelt i fem etaper med hvert deres tema og terræn. Vi havde valgt at tage turen på tre dage, hvilket vi var usikre på ville være en for stor mundfuld. Det viste sig at være passende for os; gode lange stræk, der udfordrede os lige tilpas. Vores dagsetaper løb op på henholdsvis 30 km, 29,8 km og 27,8 km med små afvigelser fra ruten til købmanden.

Overnatninger

Vi ville gerne have overnattet i campinghytter, men det var ikke muligt (for tidligt på sæsonen/min. to nætter ad gangen), så vi valgte i stedet løsningen med B&B, hvilket betød mindre vægt i rygsækken, da vi så ikke skulle have linned og håndklæder med.

Første overnatning var ved B&B Vemmingbund hos en venlig og imødekommende vært, som både kører motorcykel og har eget microbryggeri med dertilhørende butik på matriklen. What’s not to like! Lejligheden var lige færdigrenoveret, da vi kom. Der er badeværelse, soveværelse med tre senge, spisestue med elkedel, kaffe/te, brødrister og service/bestik og køleskab med udsalg af øl og vand. B&B ligger i flotte omgivelser og har stor terrasse med skøn udsigt over vandet og ligger blot nogle få hundrede meter fra Gendarmstien. Kan klart anbefales til både vandrere og mc-ister.

Anden overnatning var på Rendbjerg B&B ved Egernsund tæt ved Gendarmstien. I værtsparrets sommerhus får man sin egen lille afdeling med egen indgang, badeværelse, værelse med dobbeltseng og lille spisekrog, elkedel + te/kaffe og adgang til egen terrasse med blik over sundet. Der er pænt og stille, og værtsparret er meget hjertelige og imødekomne. Igen et sted som vi fint kan anbefale særligt til vandrere. Hvis man er på motorcykel, kan det knibe med pladsen på værelset, hvis man vil have alt sit udstyr med ind.

Begge dage ankom vi ca. kl. 17, hvor vi spiste, strakte lidt ud og lavede øvelser for ryggen. Og så var det ellers tidligt i seng med en lydbog i ørerne. Vi havde ikke bestilt morgenmad nogen af stederne. I stedet stod vi tidligt op og fandt et par gode pladser, hvor vi tilberedte æg og pølser på Trangiaen.

Pakkeliste

Vi havde mad med til den første dag og havde kogt æg og lavet grønne vraps, knækbrød og oste- og baconchips (bagt cheddarost + bagte skiver tyk bacon) til alle tre dage. Ud over det havde vi også medbragt nogle gode ølpølser, lidt oste og kaffepulver. Vi havde pakket det i en lille køletaske, som man bruger til madpakker. Her kunne maden fint holde sig kølig uden køleelement pga. de lave temperaturer. Undervejs købte vi kålpølser, æg, frosne grøntsager og fløde til kaffen.

Når vi er på tur (både vandre- og mc-tur) har vi altid en lille førstehjælpskasse med – denne gang med særligt fokus på vabelplastre, som vi dog næsten ikke fik brug for. Vores toiletsager har vi i en lille toilettaske fra Deuter – den fylder virkeligt ikke meget og kan ved brug hænge på en krog. Vi sørger altid for at have små beholdere med, så vi ikke behøver at medbringe hele tuber og krukker af shampoo og creme. Vi havde gjort os den luksus at tage en god fodcreme med til om natten, så fødderne var så gode som nye næste dag.

Som køkkenudstyr havde vi medbragt vores Trangia, sprit, to sporks, to spiseskåle, lommekniv, termokander med kop, drikkedunk, opvaskemiddel + grøn svamp, plastikposer, lommetørklæder og (uundværlige) siddeunderlag.

Tøjmæssigt var vi iført langt baselayer, hvor Steen bruger syntetisk materiale og jeg bruger uld, vores Fjällrävenbukser, uldsokker, fleece/uldtrøje, skaljakke, handsker og hue/hat/kasket/pandebånd. Og udover det havde vi en ’pausetrøje’ til de længere pauser samt vores badetøfler. Jeg havde et par ekstra leggins med til at have på, når vi landede, hvis bukserne var blevet våde. Det eneste vi skiftede regelmæssigt var underbukser og sokker, så vi have ikke meget mere tøj med, end det vi havde på. Og vi manglede ikke noget.

Små fif til vandreturen

• Hav altid et siddeunderlag med, så det er muligt at sætte sig på selv vådt/koldt underlag, når du holder pause
  • Brug bukselommerne og lommerne på hoftebæltet til de småting, du skal bruge, mens du går, så undgår du at skulle stoppe op hele tiden. Fx lommetørklæder, telefon til billeder og kort, solstift etc.
  • Tag hellere for lidt end for meget tøj på ved opstart. Det giver varmen at gå med oppakning
  • Stop op og juster støvler/rygsæk, hvis der er noget, der ikke sidder godt for at undgå forkert slid og vabler
  • Vi havde ikke et analogt kort med – det vil vi have næste gang, det giver et bedre overblik
  • Hav badesandaler pakket, så de er nemme at gå til, når du holder længere pauser. Og sørg for at få både støvler og sokker af ved hver pause – også selv om det kan synes koldt. Skift sokker ved hver pause; hæng de brugte til tørre på rygsækken, så er de luftet til næste pause
  • Hold mange små pauser (3-5 minutter), hvor rygsækken bare lige kommer af og lav evt. nogle sving- og strækøvelser for at få løsnet lidt op
  • Træn op til turen med det udstyr, du skal bruge. Både for at træne kroppen (det er hårdt at gå langt med oppakning), gå fodtøj til og for at lære dit udstyr at kende. Det har vi haft rigtig meget gavn af
  • Afstem forventninger til turen med hinanden inden afgang

Vi kan klart anbefale en tur på Gendarmstien. Den er velafmærket, går gennem meget varieret og flot natur, der er gode pausesteder, kort afstand til indkøb og overnatning, og i det tidelige forår er der ikke mange mennesker på ruten.

For en god ordens skyld runder vi lige indlægget af med, at vi ikke har fået noget sponsoreret.

— Steen Garage —

** Følg Steens Garage på Facebook og Instagram.