Cykeltur til Paris 2016
Start: Kolding
Ankomst: Paris
KM: 1262
Tid: Ligegyldig 🙂

[like]

Forord
Tilbage i Danmark sidder jeg og reflekterer. Det eneste synlige bevis på den forgangne uge er nogle Legofigurer og klistermærker. Det, der er sket indeni, kan ingen jo se.

Jeg er utrolig mæt og sulten på samme tid. Mæt af de oplevelser og venskaber jeg har været en del af i ugen, der er gået og sulten efter mere af det samme.

Der sker noget helt unikt, når meget forskellige og stærke personer forenes i en fælles kamp mod børnecancer, egen fysik og udfordrende ruter, vejr og skavanker. Der opstår magi og kærlighed af den rene slags. Ens eget behov for at blive set og hørt træder i baggrunden for sammenholdet. Manden og kvinden ved siden af bliver mere vigtig en en selv. Smukt.

france2

Vejen til og fra
Det er slående, så forskelligt rejser kan opleves.
Rejsen til Paris tog 7 dage med gennemsnitligt 11 timers rejsetid om dagen og lige lidt over 20 km/t i snit. Turen hjem til Danmark tog 1 dag på 13 timer.
Der er ingen tvivl om, at de 7 dage på snoede små veje i vekslende vind og vejr er den tur, der flytter sjælen mest. Omvendt proportionalt har turen hjem, med en gennemsnitshastighed på ca. 100 km/t, ikke flyttet noget i mig. Dog fik jeg igen i år selskab af Bjarne fra Team Nordjylland. Tak for følgeskab og godt humør, Bjarne.

Det med de snoede veje er noget, alle motorcyklister kender til. Ingen MCister jeg kender gider at køre motorvej. Vi vil ud på de små snoede veje, hvor sjælen kører med os, og hjernen bliver tømt samtidig med, at hjertet fyldes.

På turen ned gennem Europa kørte vi på de små veje. De veje som de lokale bruger. Forskellene i landskab og bygninger er markante på sådan en tur. Fra ubeskrivelig skønhed og velstand til håbløs forfald og fattigdom – alt er repræsenteret.
Tysklands lige og ofte gode veje/cykelstier, bliver afløst af tætbefolkede Hollands charmerende byggerier. Næste land er Belgien, et land, der er revet i stykker af politisk uenighed. Fattigdom og rigdom er ulige fordelt, og det kan ses på både mennesker, bygninger og infrastruktur. Så krydses grænsen til Frankrig. Snoede veje og små fantastiske byer afløser hinanden på stribe. Et smukt land, hvor forfaldet på bygninger og materialer er en historie om slidtage gennem tiderne. Historien er skrevet i landskabet og af de mennesker, der bor der.
Den første hele dag i Frankrig kvitteres da også med et ufrivilligt stop på ruten. Den lokale bondemand var i gang med at gelejde sine gamle køer over vejen. En scene, der var som taget ud af en film. C’ est formidable!!!

Mange funktioner og roller forenet i ét hold
Rollerne er mange på Team Rynkeby Trekanten. Både de officielle og uofficielle.

Styregruppen: Næsten et år inden afgang mod Paris samles styregruppen. De planlægger turen, udtager ryttere og uddelegerer opgaver. En meget stor og vigtig funktion.

Ledergruppen: På cykelholdet er der 1 kaptajn og 6-8 løjtnanter. Deres opgave er at styre begivenhederne på ruten. De lægger slagplan og evaluerer efter hver etape. Deres ord er lov, ellers ville det hele gå op i hat og briller. Alle i ledergruppen har radio på sig, så de kan kommunikere sammen undervejs.

Service: For at det hele overhovedet er muligt, er der 14-16 mennesker, som arbejder benhårdt på turen. Hver især har noget, de kan byde ind med (massør, fysioterapeut, kokke, lastbilchauffører, humør). Deres opgave er at sørge for mad, forplejning og generel opvartning af rytterne. Service er kyndigt ledet af Anni, som har direkte kontakt med ledergruppen og sidder i styregruppen.

service

En lille del af den kæmpe udstyrspakke service håndterer dagligt

Mekanikerne: Der er rigtig mange defekter på cyklerne på turen. Punkteringer, smadrede gear og steldele osv.. Til det formål har holdet 2 dygtige mekkere – Kurt og Thomas. De arbejder hårdt før, under og efter etapen og er tit stadig i gang med arbejdet, når vi andre sidder ved bordet og spiser aftensmad.

Rytterne: En sammensat gruppe mennesker, der i det meste af et år arbejder benhårdt på at indsamle penge til BørneCancerfondens arbejde. Derudover træner de til turen mod Paris. Der er mange, som aldrig har kørt cykel før. Begge dele afkræver den dybeste respekt hos mig.

Hyggetid

En velfortjent hyggestund efter dagens etape.

Lægen: Der er tilknyttet læge på holdet (Dr. Mogens). Han cykler selv med som rytter og er derfor hele tiden tæt på, hvis han skulle bruges. Hans opgave er at vurdere skader og skavanker samt at yde lægehjælp ved styrt.

Underholdning: Vores hold har uden sidestykke den bedste underholdning. TV Trekanten styres af Michael, og der kommer hele tiden nye mennesker til for at hjælpe med indslag. Der er livemusik i form af Claus, som er en fantastisk musiker. TV Trekanten underholder hver aften på turen – efter de selv har cyklet dagens etape- suverænt.

Den ene i spidsen og hans sidekick: I spidsen for det hele er Kaptajnen – Ole Nikolajsen. Han formår på én og samme tid på naturlig vis at hæve sig op over mængden samtidig med, at han er en del af holdet. Ole er uden tvivl en meget vigtig figur i holdets succes. Ved sin side har han ViceKaptajn Claus Sigmann. Claus er en eftertænksom og rar fyr og danner sammen med Ole en stærk top på holdet.

ole_n

Ole (kaptajn) og jeg diskuterer dagens rute – eller fortæller jokes 🙂

De 2 skæve: Sammen med Lars udgør jeg stifinder på turen. Vi er lidt svære at putte i bås. Lars er rytter, og jeg er service. Sammen er vi i en gråzone, hvor vi har kontakt med alle omkring os ift. ruter, depoter osv..
Lars og jeg lægger ruterne hjemmefra, navigerer på turen og kører hver (tidlig) morgen de første 10-20 kilometer af den kommende etape.

4 wheels moves the body – but 2 wheels moves the soul
En sætning mange motorcyklister kender og er enig i. Når jeg tænker tilbage på turene med Rynkeby, gælder det dobbelt. Turene har været fantastiske MC-ture og jeg har fået lov til at komme med fordi jeg kører MC. Ren win-win.
Nederst kan du se de ruter vi har kørt. Mange af dem er flotte MC-ture, som du vil få stor glæde af at køre.
Med bevæget sjæl takker jeg for en god 2016-tur.

Billeder fra turen

Se ruterne vi har kørt nedenunder

Prolog

1. etape Flensborg – Bremervörde

2. etape Bremervörde – Hasselünne

3. etape Hasselünne – Wesel

4. etape Wesel – Liegé

5. etape Liegé – Sedan

6. etape Sedan – Epernay

7. etape Epernay – Paris

— Steens Garage —

** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.