Planen var egentlig at Tykke Bertha skulle have kørt bane denne sæson. Travlhed ville det dog anderledes.
Men nu er hun under kniven, med en selvbestaltet deadline, der hedder 1. januar 2016. Der skal hun være kørende og “kun” mangle at blive rullet og kørt ind.

Jeg er gået sammen med en god kammerat (René), som er en dygtig MC-mekaniker, og sammen har vi denne weekend taget hul på opgaven.

Efter rigtigt meget snak frem og tilbage om hvilke muligheder og ønsker, der kan lade sig gøre besluttede vi os for følgende:
Motormæssigt bliver der lavet minimalt. Karburatorerne bliver renset, nye filtre, væsker og tændrør.
Der skal ny bagsvinger på. Mest for at kunne få ordentlige dæk på (bredere fælg), og på sigt måske også en anden støddæmper.
Gaffelben og bro bliver skiftet, for at få mere stabilitet og justeringsmuligheder.
Kåbedele bliver skåret til og ny glasfiber tilføjet hvor der er huller efter f.eks lygter og blinklys.
Ledningsnet slankes for unødige ledninger og stik. Tændingslås fjernes og dødmandskontakt laves som tændingskontakt.

Det medfører et hav af ændringer på bremser, skiver, greb osv..

Når man går i gang med at sætte nyere dele på en ældre MC kommer der uvilkårligt små overraskelser. Sådan gik det også med bagsvingeren. Bagsvingerakslen på det gamle stel viste sig at være mindre i diameter end på den nye svingarm.

Der er bestilt nye bøsninger fremstillet på mål.

bertha2015-10-31 15.25.28

4 bøsninger er sat i produktion.

Imens er jeg gået i gang med at flæske i kåberne. Alt unødigt skal væk og huller skal lappes.

Jeg besluttede mig for ikke at male hverken stel eller kåbedele. Det er meget sandsynligt at jeg kommer i asfalten nogle gange og vil ikke stå og ærgre mig over at have smadret en fin lakering.

Når bøsningerne er fremstillet kan René og jeg komme videre i projektet.

Spændende 🙂

— Steens Garage —

** Husk at LIKE siden “Steens Garage” på Facebook og få nyt om indlæg mm.